Hernia

HerniaChiropractie, een oude en bekende behandelwijze, een korte uitleg

Er is nogal wat verwarring over wat een hernia precies is. Om dit te kunnen uitleggen volgt hieronder eerst een korte uitleg over de functie van de tussenwervelschijven.

Functie tussenwervelschijven

Tussenwervelschijven zijn schijven tussen de beweegbare wervels die de schokken of stoten op de wervelkolom opvangen. Ze werken dus als een soort schokbrekers. Hierdoor blijft de wervelkolom ook soepel. Een tussenwervelschijf is opgebouwd uit een geleiachtige kern die door kraakbeen is omringd.

Stevige en uiterst fijne vezels verbinden de wervels en tussenwervelschijven met elkaar. Zo wordt het een sterke constructie. Deze constructie houdt de wervels op hun plaats.

Oorzaken

Er is sprake van een hernia als de geleiachtige kern een ongewone uitstulping heeft. Die uitstulping drukt op de zenuwwortel en kan zelfs het ruggenmerg irriteren. Pijn is hiervan het gevolg.

Een hernia kan op twee manieren ontstaan:

  • Ten eerste kan een acute aandoening de oorzaak zijn. Deze kan onder meer ontstaan door plotseling draaien, in een onjuiste houding tillen, een schok, een val of zelfs door hard niezen.
  • Ten tweede kan slijtage de oorzaak zijn.

Symptomen

Mensen met een hernia ervaren een scherpe, plaatselijke pijn die ook naar de benen kan uitstralen. De pijn gaat soms gepaard met plaatselijke spierkrampen. De uitstraling is vaak tot in de voet voelbaar. Andere symptomen zijn ook het verzwakken van de spiergroepen in het been, hierdoor klaagt de patiënt over “door het been zakken tijdens het lopen”. In extreme gevallen is zelfs uitval mogelijk, bijvoorbeeld een zogenaamde klapvoet. In andere zeer ernstige gevallen verliest de patiënt zelfs de controle over de blaas. In beide laatst genoemde gevallen is een operatie vaak niet meer te vermijden.

Voorkom een hernia

  • Belast de rug niet onnodig tijdens zwaar lichamelijk werk.
  • Til en buk voorzichtig. Zorg bij het optillen van een voorwerp dat de rug recht is. Zak dan door de knieën en houd het voorwerp zo dicht mogelijk tegen het lichaam aan. Probeer hierbij het draaien vanuit de middel te voorkomen.
  • Laat de chiropractor de wervelkolom op afwijkingen controleren voordat u een intensief trainingsprogramma start.
  • Vermijd onafgebroken zitten. In de zithouding oefent het lichaamsgewicht druk uit op de onderste tussenwervelschijven. Neem geregeld een pauze en doe wat rekoefeningen.
  • Gebruik auto- en bureaustoelen die de lage rug voldoende steun bieden.
  • Doe regelmatig oefeningen die de rug- en buikspieren versterken. De chiropractor kan hiervoor verschillende oefeningen adviseren.

Verlicht pijn

  • Ga bij acute klachten op bed liggen om de rug te ontspannen. Leg op het onderste gedeelte van de rug een koud kompres. Doe dit niet langer dan 20 minuten. Een koud kompres is bijvoorbeeld een plastic zakje met ijsklontjes met daarom heen een doek. Doe dit een paar keer met pauzes van minimaal twee uur. Sta af en toe op om wat beweging te krijgen zodat de rug niet verstijft.
  • Vermijd lichamelijke inspanning zoals tillen, draaien, sporten en huishoudelijke klussen.
  • Vermijd zitten zoveel mogelijk, al is het maar enkele minuten. Zitten verhoogt de druk op de tussenwervelschijven en kan zelfs complicaties tot gevolg hebben.
  • Ga op de rug liggen met de benen opgetrokken en één of twee kussens onder de knieën ter ondersteuning.

Bezoek regelmatig uw chiropractor want een hernia is een hardnekkige aandoening. De chiropractor past behandelingen toe die uw wervelkolom sterk, soepel en beweeglijk houden. Daardoor wordt het risico verkleind dat het steeds erger wordt.

Deze website maakt gebruik van functionele cookies om zo de website optimaal te kunnen laten functioneren. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van analytische cookies.