Rugpijn

Rugpijn wordt gebruikt als verzamelnaam voor allerlei soorten klachten in de rug. Rugpijn heeft vaak een lange en pijnlijke geschiedenis. Met pijn in de rug kan niemand goed functioneren en het is daarom één van de belangrijkste oorzaken van ziekteverzuim op het werk. Daarmee is het ook één van de meest voorkomende redenen om een chiropractor te bezoeken.

Pijn in de rug kan verschillende oorzaken hebben zoals onder andere:

• Blessures door bijvoorbeeld een ongeluk
  • Lang zitten in een verkeerde houding, bijvoorbeeld tijdens werkzaamheden
  • Verkeerd tillen en bukken
  • Een slecht matras
  • Verkeerde houding bij zitten, staan of lopen

Andere oorzaken zijn
onder andere:

• Te weinig lichaamsbeweging
  • Zwangerschap
  • Verzwakking van de spieren
  • Overgewicht
  • Aangeboren afwijkingen of erfelijke factoren

De stand en de bewegelijkheid van de wervelkolom hebben grote invloed op het lage gedeelte van de rug. Als er iets niet goed werkt, ontstaat er een enorme spanning op dit gedeelte van de rug. Hierdoor raken de spieren en zenuwen sneller geïrriteerd.

chiropractie rugpijn

Symptomen

Pijn in de rug kan zich op veel manieren uiten. Soms is de pijn heel gelokaliseerd zoals bij pijnscheuten. In andere gevallen voelt rugpijn aan als stijfheid of een ‘zwaar of vermoeid gevoel’. Rugpijn kan tijdens of vlak na inspanning optreden, maar ook enkele uren, weken of zelfs maanden later. Pijn is een waarschuwing dat er iets aan het lichaam mankeert.

De chiropractische behandelingen

Met zijn/haar kennis en vaardigheden onderzoekt de chiropractor de wervelkolom en het zenuwstelsel. Zo komt hij/zij te weten wat de oorzaak van de klachten is. Door chiropractische behandelingen is pijn in de onderrug meestal goed te verhelpen. Hierbij wordt of de handmatige chiropractische behandeling gebruikt of een behandeling met instrumenten. Een verdere beschadiging aan de wervels en zenuwen kan worden voorkomen. De behandelingen verbeteren de lichaamshouding en de beweeglijkheid van de wervelkolom wordt vergroot.  Ook herstelt het de functie van de geïrriteerde zenuwen. Bovendien vermindert de pijn.

Voorkom pijn

• Sta ontspannen rechtop en verdeel het gewicht over beide voeten
  • Buig door de knieën bij het tillen van een zwaar voorwerp
  • Slaap op een goed matras
  • Slaap op de rug of zij, niet op de buik
  • Gebruik thuis, in de auto en op de werkplek stoelen die voldoende steun aan de onderrug geven.
  • Vermijd onafgebroken zitten. Sla de benen niet over elkaar.
  • Wissel langdurig autorijden af met rustpauzes.
  • Draag goed zittende schoenen.
  • Blijf actief en gezond.
  • Sport begint met een warming-up en eindigt met een cool-down.

Verlicht pijn

• Ga bij acute pijn op bed liggen om de rug te ontspannen. Op het onderste gedeelte van de rug legt u, niet langer dan 20 minuten, een koud kompres. Een koud kompres is bijvoorbeeld een zak met ijsklontjes in een doek. Dit doet u verschillende malen met tussenpozen van minimaal 2 uur. Sta af en toe op om wat beweging te krijgen.
  • Vermijd lichamelijke inspanning zoals tillen, draaien, het beoefenen van sport en huishoudelijk klusjes.
  • Vermijd zitten zoveel mogelijk! Zitten verhoogt de druk op de lage rug en kan zorgen voor complicaties.