Stress

StressChiropractie helpt bij effecten van stress oplossen

Iedereen heeft in wisselende mate weleens last van stress. Soms is dit nuttig en heeft het een functie. In ons werk kan het ons laten uitblinken als we die deadline moeten halen of in de sport als we willen winnen. Ook kan het ons redden uit gevaarlijke situaties.

Het is de balans of het gebrek eraan wat stress schadelijk maakt op lange termijn. Als die balans er niet of te weinig is, kan dit lichamelijke, emotionele en/of geestelijke problemen geven, waardoor het niet functioneel meer is. Dan wordt het een voortdurende staat van spanning.

Het lichaam probeert van nature een balans te vinden tussen de ‘rust en ontspanning’ en de ‘vecht en vlucht’ stand. Deze twee verschillende systemen controleren de hormonen die het lichaam aanmaakt.

De ‘rust en ontspanning’ stand activeert de maag- en darmfunctie, vertraagt de hartslag en helpt het lichaam te slapen.

De ‘vlucht en vecht’ stand verhoogt de bloedtoevoer naar de spieren, versnelt de hartslag en de ademhaling. Het lichaam stroomt over van hormonen, zoals adrenaline en cortisol.

Stress in vele vormen

Ons lichaam ervaart vormen van stress waar het niet goed tegen kan.

  • Lichamelijk: langdurig dezelfde houding; een slechte houding; steeds dezelfde bewegingen; letsel; ongevallen.
  • Chemisch: smaak-, geur en kleurstoffen in levensmiddelen; medicijnen; milieuverontreinigende stoffen
  • Geestelijk: het moeten blijven voldoen aan verwachtingen,  bijvoorbeeld op het werk of financiële zorgen
  • Emotioneel: relatieverwachtingen, sterfgeval, familiekwesties

Elk lichaam verschilt in haar reactie op stress. Per persoon zijn ook de signalen van stress verschillend.

Waarschuwingsymptomen van stress

  • Lichamelijk: pijn, diarree of constipatie (verstopping); pijn op de borst; snelle hartslag; verminderd libido; sneller ziek zijn; migraine; huidaandoeningen zoals bijvoorbeeld eczeem.
  • Emotioneel: zwaarmoedigheid; prikkelbaarheid; onrust; zich overweldigd voelen; gevoel van eenzaam zijn; depressie.
  • Cognitief: zwakke concentratie; geheugenproblemen; angst en zorgen.
  • Gedrag: meer of minder eten dan normaal; verstoord slaappatroon; nerveuze gewoonten, bijvoorbeeld nagelbijten of tics; overmatig gebruik van alcohol, sigaretten, drugs en/of medicijnen om te ontspannen.

Chronische stress

Stress heeft een toenemend effect op het lichaam. Het lichaam lijkt lang goed om te kunnen gaan met de dagelijkse stress tot er een bepaald punt bereikt is. Dat is het punt waarop u geestelijk, emotioneel en/of fysiek breekt.

Chronische stress zorgt voor:

  • hoge spierspanning (gespannen gevoel in de spieren)
  • verhoogde kans op een hartaanval
  • disfunctie van het immuunsysteem (vaak ziek of niet lekker)
  • prikkelbaar darmsyndroom
  • voortplantingsproblemen
  • obesitas

Chiropractie en stress

Als u gespannen bent, geven de hersenen een signaal naar de spieren om aan te spannen, vooral langs uw ruggengraat, nek en hoofd. Als stress permanent aanwezig is, kan het zelfs leiden tot zenuwblokkades. Deze zenuwblokkades noemen we subluxaties.

Een blokkade is een gebied met bewegingsbeperking, veel spanning of een verschoven wervel. Het gevolg is extra stress voor het lichaam. De blokkade verstoort de informatie-en energiestroom van de zenuwen en het centrale zenuwstelsel.

Blokkades kunnen ook zorgen voor extra stress in het lichaam.  Onderzoek toont aan dat regelmatige chiropractische behandelingen het lichaam kunnen ondersteunen, zodat de effecten van stress op het lichaam verminderen.

Door het corrigeren van de blokkades en het verminderen van stress kan chiropractie:

  • hersenfuncties verbeteren – helderder kunnen nadenken en alerter zijn
  • de flexibiliteit en mobiliteit van de ruggengraat verbeteren – beter kunnen bewegen
  • het immuunsysteem verbeteren – minder vaak ziek zijn
  • helpen beter te slapen, rusten en herstellen – meer ontspannen
  • uw emotionele welzijn verbeteren – steviger in je schoenen staan
  • pijn verminderen zoals rugpijn, nekpijn en hoofdpijnklachten
  • u stressbestendiger maken – beter tegen de stress kunnen

Alle bovenstaande voordelen zijn nodig om in de 21ste eeuw zo gezond en fit mogelijk te leven. En wanneer u dan een periode onder stress functioneert, is uw lichaam beter in staat de balans te vinden tussen ‘rust en ontspanning’ en ‘vechten en vluchten’.

Omgaan met stress

Balans vinden en het effectief omgaan met periodes van stress en balans vinden kan verbeterd worden door:

Gezond eten

  • Begin met een gezond ontbijt.
  • Zorg dat u regelmatig een gezonde maaltijd eet met verschillende groenten.
  • Kies voor gezonde snacks zoals fruit en noten.

Sport

  • Houd uw lichaam fit en gezond door te lopen of fietsen waar mogelijk.
  • Kies voor een lichamelijke activiteit waar u plezier aan beleeft.
  • Iedere activiteit die uw hartslag en ademhaling versnelt gedurende 30 minuten per dag is voldoende.
  • Lichamelijke activiteit is goed voor de hersenen. Er komt endorfine vrij en het maakt uw hoofd leeg.

Houding

  • Hoe benadert u uw leven? Is het glas altijd halfvol of halfleeg?
  • Let op uw taalgebruik. Zeg liever dat u van plan bent iets te doen of iets graag zou willen, in plaats van dat u dingen moet doen.

Lifestyle

  • Maak tijd voor leuke dingen of doe kleine dingen waar u plezier aan beleeft.
  • Pluk de dag. Denk aan gisteren, plan voor morgen, maar leef in het nu.

Chiropractie en deze tips zorgen er voor dat u stress op de best mogelijke manier aan kunt, zodat stress nuttig en functioneel blijft.