Hoofdpijn/migraine

Hoofdpijn/migraineChiropractie helpt bij hoofdpijn en migraine

Hoofdpijn is er in veel verschillende vormen. Van zeurende hoofdpijn tot migraine, spanningshoofdpijn, aangezichtspijn en hoofdpijn bij menstruatie. Zo’n 3,5 miljoen mensen in Nederland heeft er wel eens mee te maken. Het belemmerd vaak onze bezigheden in het dagelijks leven en werk. Veel soorten hoofdpijn kunnen succesvol met chiropractie behandeld worden. Allereerst is het belangrijk te achterhalen wat de oorzaak van de hoofdpijn is. Een verkeerde houding, zware werkdruk, stress, te weinig nachtrust, onregelmatig leefpatroon, alcohol en roken kunnen belangrijke factoren zijn die meespelen.

Hoofdpijn wordt  in veel gevallen veroorzaakt door een beknelling of een blokkade van een zenuw in de nek. De chiropractor doet een uitgebreid onderzoek hiernaar en bepaald de beste technieken om uw klachten te behandelen. Hij controleert de wervelkolom en de nek op eventuele blokkades, en behandeld deze met behulp van bepaalde druktechnieken. De behandeling bestaat uit correctie van de nekwervels, houdingscorrectie, nek-oefeningen, ontspanningstechnieken en voedingsadvies. Ook kan het zijn dat de behandeling samengaat met adviezen over beweging en (werk)houding. Hierdoor kunnen de pijnklachten snel verbeteren. Om het effect te behouden, is het raadzaam om regelmatig terug te komen voor controle, zodat de klachten niet terugkomen.

Migraine

Over de oorzaak van migraine is nog weinig bekend.  Volgens de Mayo kliniek is een  migraine een hersenziekte, “waarbij een ontregeling van de hersenstam ervoor zorgt dat iemand een migraineaanval krijgt.”

De hoofdpijn bij een migraineaanval ontstaat door prikkeling van bloedvaten en zenuwen in de hersenvliezen. Deze vliezen zitten direct onder de schedel.  De chiropractor behandelt de wervelkolom en schedel om blokkades op te lossen.  Daarom kan een chiropractishe behandeling veel invloed hebben op de verlichting van migraineaanvallen.

Symptomen

De volgende symptomen komen vaak voor bij hoofdpijn en migraine’s, maar kunnen per persoon verschillen:

• Lichte tot matige, doffe, drukkende pijn in het hoofd
  • Het gevoel alsof er een strakke band om je hoofd zit
  • Pijnlijke aanhechtingen van de spieren op het achterhoofd
  • Nekklachten zoals een stijve, gespannen nek
  • Verminderde eetlust
  • Misselijkheid of braken
  • Gevoeligheid voor geluid of licht
  • Uitstraling van pijn naar het oog, oor, bovenkaak en/of nek
  • Soms lichtflitsen, spraakstoornissen, slapheid of een doof gevoel

Hoofdpijn en migraine kan verschillende oorzaken hebben zoals onder andere:

• Slaapproblemen
  • Slechte houding
  • Hormonale veranderingen – vooral met menstruatie of zwangerschap
  • Vermoeidheid
  • Gesleten halsgewrichten
  • Verhoogde spierspanning in de nek en bovenrug
  • voedselallergie, cafeïne, of alcohol

De Chiropractor

Chiropractie is een vorm van geneeskunde welke 120 jaar geleden is ontstaan. Door ontwikkelingen zijn er verschillende stijlen en technieken ontstaan. Over de hele wereld is het een zeer bekende manier wijze van gezondheidszorg. Het houdt zich bezig met de diagnose, behandeling en het voorkomen van klachten.

Chiropractoren zijn universitair geschoold. Ze zijn experts op het gebied van het netwerk tussen het zenuwstelsel en ruggengraat. Lichamelijke klachten kunnen ontstaan door een verstoring in dat netwerk, waardoor zenuwen de prikkels niet goed doorgeven. Met andere woorden: de verbinding heeft een storing.

De Behandeling

Chiropractie bekijkt het lichaam als een geheel. Dit betekent: spieren, gewrichten en zenuwstelsel horen bij elkaar, niet als losse onderdelen. Het doel is om uw lichaam zo goed mogelijk te laten functioneren.

De Chiropractische behandelingen heffen deze verstoringen op. Hierdoor verbetert de kwaliteit van leven. De chiropractor behandelt dus niet de symptomen van de klachten, maar de oorzaak. Zodat u in goede gezondheid ten volle kunt genieten van uw activiteiten binnens- en buitenshuis.