Hoofdpijn/migraine

Jong en oud hebben wel eens last van hoofdpijn. Hoofdpijn kan zowel licht en kortdurend zijn als chronisch. Er zijn verschillende vormen van hoofdpijn, zoals migraine en spanningshoofdpijn. Hoofdpijn is op meerdere plaatsen te voelen, zoals in het voor- en achterhoofd, bij de slapen, boven één van de ogen of in het hele hoofd. Het kan het lichaam verzwakken en dat heeft gevolgen voor het functioneren van het lichaam. Pijn is een signaal dat het lichaam geeft om te waarschuwen dat er ergens een verstoring is die moet worden opgelost.

Oorzaken

Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat door teveel lichamelijke en psychische spanningen de beweeglijkheid van de halswervels wordt beperkt. Hierdoor ontstaat irritatie van de zenuwen en verkramping van de spieren. Dit kan vernauwing van de bloedvaten tot gevolg hebben. De hersenen krijgen dan te weinig zuurstof en pijn is het signaal dat deze storing meldt. Een andere oorzaak is een verrekking in de nek door bijvoorbeeld een val, een verkeerde (slaap)houding of een verkeersongeval. Hierdoor wordt de normale stand van de halswervels verstoord.

Symptomen

Hoofdpijn begint vaak vanuit de nek en trekt naar het hoofd toe. Men “voelt het opkomen”. De nekspieren zijn erg hard en gespannen. Soms kan hoofdpijn ervaren worden als een druk boven de ogen.

Migraine is een vorm van hoofdpijn met als oorzaak:

• Eerst ontstaat er een vernauwing van de bloedvaten naar de hersenen. Als reactie daarop verwijden de bloedvaten zich en deze verwijding veroorzaakt de migraine.
  • Een verstoring in de hersenen zelf, wat vervolgens problemen met de bloedvaten veroorzaakt.

Migraine is vaak terug te voeren op stoornissen in de wervelkolom. Het gaat vaak samen met misselijkheid, overgeven, duizeligheid en gevoeligheid voor licht. De duur van de pijn kan variëren van enkele uren tot dagen. Een migrainepatiënt wil meestal bedrust zonder licht en lawaai.

Voorkom pijn

• Slaap nooit op de buik. De nekspieren en halswervels staan dan onder grote spanning.
  • Slaap niet op een dik kussen.
  • Let op een goede lichaamshouding.
  • Sport regelmatig zodat de bloedcirculatie wordt gestimuleerd.
  • Voorkom oververmoeidheid.
  • Probeer stresssituaties te voorkomen.
  • Ontspan! Bijvoorbeeld door een stevige wandeling te maken.
  • Als u er gevoelig voor bent, wees dan voorzichtig met het eten van voedselproducten die hoofdpijn of migraine kunnen veroorzaken. Bijvoorbeeld kaas, chocolade en wijn.

Verlicht pijn

• Leg bij acute pijn op de plek waar de hoofdpijn of migraine zit een koud kompres. Doe dit niet langer dan 20 minuten. Een koud kompres is een plastic zakje met ijsklontjes met daaromheen een doek. Doe dit een paar keer met pauzes van minimaal twee uur.
  • Verlicht hoofdpijn en migraine door de schouder- en nekspieren te masseren. Zo vermindert de spanning in de spieren.
  • Ga in een ruimte liggen waar lawaai en scherp licht niet doordringen. Leg daarbij een opgerolde handdoek of kussentje onder de nek, zo dat het hoofd niet naar voren wordt geduwd.